האם אתה גאה בחיים שלך גבר?

שאלה שאני שואל את המתאמנים שלי היא “האם אתה גאה בחיים שלך?”. ברגע שאתה תדע לענות לעצמך על השאלה הזאת הערך העצמי שלך יהיה גבוה ואתה תוכל להתנהל בעולם עם הסובבים אותך וגם עם נשים שאתה מעוניין בהן בצורה טובה יותר. ככל שתהיה עם ערך עצמי יותר גבוה תוכל להגיע להישגים גבוהים יותר בחייך.

לפני שאפרט על מה זה אומר להיות גבר שגאה בחיים שלו, אני רוצה להציג דרכים לא נכונות לענות לך על השאלה הזאת, שמורידות לך את ההערכה העצמית: 

  1. הדרך הלא נכונה הראשונה נפוצה אצל הרבה גברים שהם שאפתניים מאוד אבל בגלל צורת חשיבה לא נכונה, הם תוקעים את עצמם בדרך. זה קורה  בגלל שהם מאמינים שרק כשהם יגיעו לאיזושהי נקודה (וישיגו מטרה מסוימת) הם יוכלו להיות גאים בחיים שלהם, ועד שלא יגיעו לשם הם לא יכולים להיות גאים בחיים שלהם .

אם יוצא לך לחשוב “כשאני X / כשיהיה לי X אני ארגיש גאה בחיים שלי” – זה סימן שאתה עושה את הטעות הזאת.

  1. טעות שנייה – לבחור כמקור לגאווה עצמית תוצאה של מישהו אחר. בדומה לדרך הלא נכונה הראשונה, גם כאן הגבר תולה את הערך העצמי שלו בתוצאה חיצונית. ההבדל הוא שפה – בנוסף לטעות הראשונה –  הוא גם משווה את עצמו לגבר/ים אחר/ים.

אם יוצא לך לחשוב: “כשאני אגיע להישג X כמו Y (שם של מישהו), ארגיש גאה בחיים שלי.” –  זה סימן שאתה עושה את הטעות הזאת.

אז נכון, התוצאה היא חלק מהצלחה, אבל אנחנו לא יכולים לחיות בצורה כזו שהאושר והסיפוק הפנימי שלנו תלויים בה. תוצאה היא אינדיקציה. אחרי תוצאה אחת, תמיד תהיה תוצאה אחרת במסע ההתפתחות הבריא שלנו. תמיד תהיה עוד תוצאה שנרצה להשיג, וזה גורם לאנשים לשכוח לעצור לרגע ולהיות גאים בעצמם על מה שהשיגו. כשאנחנו חיים במרדף אחרי תוצאה, התוצאה האולטימטיבית שאנו מעוניינים בה אף פעם לא מגיעה.

לכן, הפתרון הוא ללמוד להיות גאים בעצמנו על ידי כך שנשים במרכז את כמות ההשקעה שלנו ולא נתמקד בהצלחה החיצונית. 

לפעמים, קורים קשיים בחיים שיותר חזקים מכמות האנרגיה שאנחנו יכולים להשקיע במסע ההתפתחות שלנו. אדם שלא תלוי בתוצאה החיצונית פחות נוטה להפסיק את תהליך ההתפתחות שלו. כשהוא נתקל בקושי שמחזיר אותו אחורה, הוא עוצר ובודק מה הוא יכול לשפר, אבל לא מתייאש וממשיך להתקדם כי הוא ממשיך עם תחושת אופטימיות. ברגע שאנחנו גאים בעצמנו, המוטיבציה שלנו נשארת גבוהה. לעומת זאת, ברגע שאנחנו תלויים בלהשיג תוצאה מסוימת בשביל תחושה פנימית טובה, יש יותר סיכוי שניווותר ונישחק נפשית. 

לכן, אני ממליץ שנשאל את עצמנו את השאלות הבאות:

א. “מה הדבר שאני רוצה להשיג?”.

ב. “מה אני יכול לעשות, שתלוי בי, כדי להשיג את הדבר הזה?”.

אז, אם את/ה יודע /ת שאת/ה יכול/ה לעשות יותר, אבל בפועל לא עושה את זה – את/ה פוגע/ת בהערכה העצמית שלך. מנגד, אם את/ה עושה את המקסימום שאת/ה יכול/ה, תחושת הסיפוק העצמי שלך לא נפגעת. 

דבר נוסף שאפשר לעשות  במקרה שאנו כבר משווים את עצמנו את עצמך למישהו אחר, אז נוכל להשתמש בהשוואה כמקור להשראה ולמידה ולא לצורך השוואה. כך אולי נוכל לגלות מה התחנה הבאה במסע ההתפתחות האישי שלנו. לדוגמה: “איך אני יכול ללמוד ממנו?”, “האם עליי ללמוד ממנו?”, “מה הוא עושה שאני לא עושה מספיק/ יכול לשפר?”.

תתמקדו במסע שלכם, כדי שיהיו כמה שיותר פרמטרים שתלויים בכם במסע התפתחות האישית שלכם. ככל שתלמדו להעריך את עצמך לפי כמות ההשקעה שאתם משקיעים במסע שלכם – אז ההערכה העצמית שלכם תגדל. 

פתרון נוסף הוא לשים לב לערכים שלנו. בחלק מהמקרים, יש סתירה בין מה שמצפים מאיתנו לעשות לבין הערכים שלנו. לדוגמה, יש גברים שניגשים לנשים במציאות במטרה להכיר אותן, למרות שזה לא נחשב מקובל חברתית. אז לדוגמה, אם גבר ירצה לגשת למישהי שמחכה במעבר חצייה אבל לא יעשה את זה מתוך פחד שאנשים מסביב יסתכלו על זה בעין לא יפה – הוא אולי יעשה את מה שמקובל חברתית (לא לגשת) אבל בכך הוא יבגוד בערכים שלו, שלפיהם הוא רוצה לגשת לאותה בחורה. דוגמה נוספת היא שיש אנשים שמעשנים מתוך לחץ חברתי, למרות שהם לא רוצים כי זה לא בריא וזו גם בגידה בערכים שלהם. לכן, כדי שתהיה גאה בעצמך תעמוד על הערכים שלך ואל תבגוד בהם, דווקא במצבים שבהם זה לא נוח והסביבה לוחצת עליך לפעול אחרת. דוגמה להיצמדות לערכים שלנו אפשר לראות בסיפור אמיתי שגם נעשה עליו סרט, על אדם שהתגייס לצבא במלחמת העולם השנייה ואחד מהערכים שלו היה אל להחזיק נשק. הוא נאבק על זכותו לשרת בצבא בתפקיד קרבי מבלי להילחם בשדה הקרב. הוא ניצח במאבקו ובמהלך המלחמה הוא סחב פצועים משדה הקרב אל המחנה, כדי שיקבלו טיפול שיכול להציל את חייהם. בסופו של דבר, העמידה על הערכים שלו הובילה לכך שהוא הצטיין במלחמה, שכן, הוא הציל המון חיילים. אם הוא לא היה עומד על הערכים שלו, כנראה שהוא היה חייל בינוני ומטה, כי לא באמת הייתה לו תשוקה להילחם, הוא אפילו הביע סלידה מזה.

עם זאת, יש לציין שהערכים שלנו הם דבר שיכול להשתנות במשך החיים. אני יכול להעיד על עצמי שיש ערכים שהשתנו אצלי, וזה טוב שזה המצב, כי אדם שהערכים שלו לא משתנים ככל הנראה לא חווה מספיק חוויות ולא מתפתח כמו שהיה יכול. עלינו לזכור שהערכים שלנו לא משתנים בן-רגע, אלא זה תהליך שלוקח זמן. 

מדד נוסף שיכול לעזור לנו להבין אם אנחנו גאים בחיים שלנו הוא לבדוק האם יש אנשים בסביבה שלנו שגאים בנו. אני לא מתכוון לתלות באישור חיצוני מהמשפחה, החברים או הסביבה, אלא מתכוון לאנשים שמאמינים בנו גם כשאנחנו לא לא מצליחים הצלחה שנראית לעין. אם יש אנשים שמאמינים בנו וסומכים עלינו – זו אינדיקציה לכך שאנחנו יכולים לסמוך על עצמנו. 

שיהיה שבוע טוב, שבוע שבו אנחנו גאים בעצמנו:)

ברוכים הבאים לאזור אישי